Performanssi 2011

Takaisin/Back
Kuva/Photo Vick Ryder

Stacy Makishi (UK)

www.stacymakishi.com Mukana tapahtumissa:BETAAn Audience With....Fluxee-klubi

Stacy Makishi on havaijilaissyntyinen taiteilija, joka löysi paratiisin Dalstonista, itäisestä Lontoosta vuonna 1994. Valmistuttuaan Havaijin yliopistosta hän työskenteli stand up -koomikkona Comedy Storessa ja Improvissa. Kun Makishi lopulta huuhtoutui Englannin rannoille, aloitti hän työskentelyn eri taiteenalojen parissa. Hänen nykyisissä töissään yhdistyy elementtejä live artin, performanssirunouden, teatterin, elokuvan ja kuvataiteiden aloilta. Ehkä siitä syystä, että hänen työskentelynsä on kasvanut ulos niin monesta eri genrestä, sitä on vaikea lokeroida. Se on yhtä monimutkaista kuin saavutettavaa; yhtä humoristista kuin haastavaa; yhtä visuaalista kuin kirjallista. Kansainvälisestikin tunnustettu työpajaohjaaja ja mentori avaa usein työskentelyprosessinsa yleisölle luovien työpajojen muodossa performanssien rinnalle.

Makishin viimeaikaisimpiin teoksiin kuuluu Love Letters to Francis; yhteistyössä Nick Parishin kanssa toteutettu elokuva, jonka innoituksen lähteenä olivat Francis Baconin työt. Teoksen tilasi Tate Britain ja B3 Media. Vuonna 2010 vieraileva kuraattori Martine Rouleau pyysi Makishia luomaan performanssin Miroslaw Balkan monumentaalisen How It Is -veistosinstallaation sisään Tate Modernissa. Samana vuonna Makishilta tilattiin teos “…Louder than Bombs”: Art, Action & Activism -tapahtumaan, jonka kuratoivat Stanley Picker Gallery ja Live Art Development Agency. Vuosina 2007–2010 Makishi esiintyi laajalti sekä Brittein saarilla että Itävallassa, Tanskassa, Belgiassa, Kreikassa, Sloveniassa, Espanjassa, Irlannissa, Havaijilla ja Yhdysvalloissa.

Viime vuosikymmenen aikana Makishille myönnettiin ICA (Institute of Contemporary Arts) Artist Award, Millennium Fellowship Award, One to One -taiteilijastipendi (Live Art Development Agency), Artsadmin -taiteilijastipendi, Franklin Furnace Award ja monia projektiapurahoja Arts Council Englandilta. Makishi on sekä Artsadminin että Chelsea Theatren jäsentaiteilija.

Appearing in these events:BETAAn Audience With....Fluxee Club

Stacy Makishi is a transplant from Hawaii, who found paradise in Dalston, East London in 1994. After graduating from the University of Hawaii she worked as a stand up comic at the Comedy Store and Improv. When she eventually washed up on English shores, Makishi began to work in diverse disciplines; her present work is the result of much cross-fertilization between live art, performance poetry, theatre, film and visual art. Perhaps it is because the work has grown out of so many genres and media that it’s hard to pigeonhole. It is as complex as it is accessible; humorous as it is challenging; visual as it is literate. A workshop leader and mentor of international renown, she often opens her making processes to the public through creative workshops alongside performances.

Her recent works include Love Letters to Francis, a film made in collaboration with Nick Parish and inspired by the works of Francis Bacon, commissioned by Tate Britain and B3 Media. In 2010 Makishi was also commissioned by guest curator Martine Rouleau to create a performance inside the Miroslaw Balka’s epic sculptural installation How it Is at Tate Modern. In the same year, Makishi was commissioned to make work for “…Louder than Bombs”: Art, Action & Activism, curated by the Stanley Picker Gallery and Live Art Development Agency. Between 2007–2010, Makishi toured performance work extensively in the UK and to Austria, Denmark, Belgium, Greece, Slovenia, Spain, Ireland, Hawaii and the USA.

Over the past decade, Makishi has been awarded an ICA Attached Artist Award, Millennium Fellowship Award, One to One Artist Bursary with Live Art Development Agency, Artsadmin Artists’ Bursary, the Franklin Furnace Award and has received several project grants through Arts Council England. Makishi is an Artsadmin Associate Artist and a Chelsea Theatre Associate Artist.